Je winkelwagen is momenteel leeg!
Textiele vormgeving voor groep 3 t/m 8
Binnen deze activiteiten komt altijd het creatieve proces aan bod. De leerlingen gaan oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Het is fijn als er een moment gepland kan worden dat ouders mogen meedoen/kijken. Aan het eind is er een modeshow of expositie. Ook probeer ik binnen een project in het naschoolse aandacht te besteden aan State of Fashion Arnhem en met de leerlingen een workshop bij te wonen (als het uitkomt, maar het is altijd heel erg leuk en leerzaam).
Aan alle werkvormen kan een opdracht gekoppeld worden. Hier zitten ook leerdoelen en competenties aan verbonden.

Basis van het handwerken
Naaien, borduren, appliqueren, haken, breien, quilten, werken met flexfolie en batikken.
Serie van 10 lessen
In een serie van 10 lessen besteed ik aandacht aan verschillende handwerktechnieken, waar elke week 1 techniek aan bod komt.
Uitgelichte techniek
Ook kan er één bepaalde techniek uitgelicht worden waar een ‘eindproduct’ van wordt gemaakt.
Technieken en activiteiten
Ook kunnen deze technieken ingezet worden bij alle andere activiteiten!
Deze textiele werkvormen komen aan bod

Naaien
Naaien met de naaimachine

Naaien
Naaien met de hand

Borduren

Appliqueren

Quilten

Haken
Goed voor de ontwikkeling
Kleding maken en ontwerpen is niet alleen een leuke bezigheid. Er zijn een aantal redenen waarom het belangrijk en leuk is voor leerlingen. Creatief bezig zijn brengt veel ontwikkelingsvoordelen met zich mee.

Creatieve ontwikkeling
Leerlingen maken en ontwerpen hun eigen kleding en accessoires. Dit ontwikkelt hun gevoel voor stijl en originaliteit. Daarnaast ga je experimenteren met verschillende stoffen, kleuren en texturen. Het creëren van iets unieks en eigenhandigs geeft een trots gevoel.

Probleemoplossend vermogen
Het proces van naaien vereist nauwkeurigheid, geduld, leermomenten en nieuwe uitdagingen. Leerlingen leren omgaan met uitdagingen, zoals het oplossen van fouten en het aanpassen van patronen, wat hun probleemoplossend vermogen versterkt.

Motorische vaardigheden
Naailes verbetert de fijne motoriek door het gebruik van naalden, scharen en andere gereedschappen. Dit draagt bij aan hand-oogcoördinatie en precisie. Tijdens de lessen leer je werken met naalden, scharen en naaimachines. Ook ga je aan de slag met nieuwe technieken.

Zelfvertrouwen
Het voltooien van een naaiproject geeft leerlingen trots en zelfvertrouwen. Ze leren nieuwe vaardigheden, worden onafhankelijker en kunnen zelf kleding repareren of aanpassen. Het stellen en behalen van doelen, van patroonkeuze tot een voltooid project, is motiverend en geeft een gevoel van succes.

Praktische vaardigheden
Leerlingen leren hoe ze kleding kunnen repareren en aanpassen, wat helpt om duurzamer en zuiniger met hun bezittingen om te gaan. Naailes stelt tieners in staat om gepersonaliseerde items te maken, zoals cadeaus voor vrienden en familie. Dit is een extra betekenisvolle en leuke activiteit.

Toekomstige kansen
Voor sommige leerlingen kan naailes de deur openen naar een carrière in modeontwerp, textielkunst of andere creatieve beroepen. Het biedt een basis die inspirerend is om verder te gaan in deze vakgebieden. Tijdens de lessen is er volop ruimte om jouw creatieve talenten te ontwikkelen.

Stressvermindering
De repetitieve aard van naaien kan ontspannend en meditatief zijn. Dit heeft een kalmerend effect. Het helpt bij het verminderen van stress. Je geeft leerlingen een manier om te ontspannen en zich te concentreren op een positieve, constructieve activiteit.

Sociale interactie
Wanneer naailes in groepsverband wordt gevolgd, is er ruimte voor sociale interactie en samenwerking. Leerlingen kunnen samenwerken aan projecten, ideeën uitwisselen en van elkaar leren, wat hun sociale vaardigheden en teamwork bevordert. Het delen van ideeën en samenwerken aan projecten kan leiden tot nieuwe vriendschappen.

Ontwikkel creativiteit bij jouw leerlingen
Wil jij de creatieve vaardigheden van jouw leerlingen naar een hoger niveau tillen? Neem dan snel vrijblijvend contact met mij op. Samen kijken we naar de behoeftes en wensen van jouw leerlingen.